La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
Recordes que et vaig
comentar aquella visió d’un ca rater que volia creuar la carretera? Em va
donar que pensar...
Era el matí de
prest, jo anava amb el cotxe cap a la feina, la carretera estava bastant
transitada en aquella hora. Un rateret era defora d’un portell just a la vora
de la carretera, i intentava travessar-la, amb gran dificultat. Se’l
veia molt inquiet i nerviós. Els seus moviments no semblaven seguir un pla
establert. Tan aviat anava cap amunt com cap avall, ben devora de la
carretera. Mirava a dreta i esquerra de manera desordenada. El vaig
veure fer alguns intents de travessar just quan passava un camió o algun
cotxe, intents que va avortar, per fortuna, el darrer instant abans l’enganxessin
les rodes dels vehicles. Davant aquest fet augmentava encara més la seva
ansietat i hiperactivitat. Els moments que hagués pogut creuar, no ho feia.
Sembla clar que la situació el desbordava completament, no en tenia cap tipus
de control. Mirava però no sabia què mirar, no tenia criteri per decidir quan
travessar. Però no desistia en els seus intents, sinó tot el contrari. Immers
en alguna mena de bucle o curtcircuit, els intents fallits i el perill
imminent augmentaven cada vegada més la seva insistència,
fins gairebé el frenesí. Davant aquesta situació, en aquell moment, vaig
pensar que el pobre ca estava abocat a una mort inevitable i que era ell
mateix el que s’hi abocava amb la seva ment de ca limitada. També vaig pensar
que probablement li aniria més bé, si d’alguna manera pogués fer-ho, prescindir
de tot criteri seu i simplement creuar la carretera sense cap tipus de
consciència i amb total distracció, que fer-ho seguint el dictat d’una ment
limitada que el conduïa directament a la catàstrofe.
Vaig pensar, més
tard, que a les persones ens deu passar el mateix que a aquell ca. Estam
abocats en les ocupacions i preocupacions de la quotidianitat amb la nostra
ment limitada, en una mena de bucle que no som capaços de transcendir. Les
preocupacions, desitjos, fites... en principi, ens haurien de servir per
desplegar conductes ordenades, planificades i dirigides al fi de satisfer les
nostres necessitats. Però, moltes vegades, paradoxalment, la manera
que tenim les persones d’ordenar el món
el que fa és alterar l’ordre natural de les coses. De manera que la
nostra activitat intencional ens duu directament a la catàstrofe. Com el
ca que, per simple probabilitat, hauria d’haver prescindit del criteri
propi per decidir el moment de travessar la carretera, nosaltres també hauríem
de prescindir del nostre criteri humà i més bé confiar i tenir fe en l’ordre
natural de les coses (“delegar en la voluntat de Déu”, com haguera dit
Eckhart d’una manera religiosa).
És
com l’episodi del vaixell de Simó que refereix Tauler i que tu
ressenyes a “L’actitud
contemplativa”:
“(Jesús) pujà en una de les barques, que era de Simó, li
demanà que s’apartés una mica de terra, s’assegué i instruí a la gent des de la
barca.
Quan acabà de parlar, digué a Simó:
- Tira llac endins i caleu les xarxes.
Simó li respongué:
- Mestre, ens hi hem esbraonat tota la nit i no hem agafat
res; però, ja que tu ho dius, calaré les xarxes.
Ho feren així, i van arreplegar tant i tant de peix que les
xarxes se’ls esquinçaven.”
Afegeixes: "Tauler se centra en l’ordre que dóna
Jesús a Simó: Tira llac endins, allunya’t de la vorera i col·loca la barca allà
on hi ha més aigua, damunt de l’abisme. (...) Tauler s’imagina un llac
enorme, convertit en un oceà, i el centre del llac, allà on l’aigua és més
profunda, esdevé un avenc insondable i esfereïdor. Allà l’home es troba suspès
damunt del seu propi no-res, perquè experimenta la fragilitat més extrema.”
Simó, víctima de la
por, evita l’abisme de les aigües profundes i s’esbraona a intentar pescar a
prop de terra, sense agafar cap peix. Fa valer els seu criteri,
imposa el seu ordre personal equivocat a l’ordre natural de les coses. Jesús el
fa caure en el seu error i li mostra l’ordre vertader de la naturalesa,
i Simó transcendeix la seva mirada limitada. Ja no veurà les aigües
profundes com un abisme esfereïdor sinó com un lloc adequat on pescar, si és
capaç d’acceptar amb naturalitat la seva pròpia fragilitat i el seu lloc dins
l’ordre de la natura, i és capaç de contenir la seva por. El rateret és
possible que aprengués a travessar la carretera si algú li mostrés com fer-ho
i, acceptant el perill inherent inevitable, pogués contenir la seva ansietat.
No es tracta de fer comportaments suïcides, sinó de distanciar-se d’allò que
ens preocupa, millor dit, de la preocupació de les coses, del que ens té
absorbits i segresta la nostra atenció. Es tracta de ser capaç de redirigir
l’atenció, des de l’afecció que les coses del món provoquen en nosaltres, a com
realment són les coses del món, a la seva harmonia natural. És una mirada
"objectiva" (i "científica") a l’harmonia del món. Cal
transcendir la nostra mirada personal limitada i atendre l’ordre natural
de les coses, que existeix des de sempre. Perquè quan fem servir el nostre
ordre i els nostres esquemes mentals, sense adonar-nos-en, ens n’allunyem.
En aquesta situació
quotidiana, en la qual “la flor no es converteix en fruit”, cal el
conteniment i confiar en l’existència d’allò que no veiem ni coneixem encara.
Cal un acte de fe en l’existència d’un ordre "superior", una
"intel·ligència" més enllà de la nostra. Hem de creure en
l’existència d’un "logos" que encara no coneixem però que se’ns pot
arribar a mostrar. És l’actitud oberta que ha de tenir l’home científic i
exactament la mateixa que ha de tenir l’home religiós.
Habitualment ens
trobem en una situació semblant a la del rateret o a la de Simó abans de
l’ensenyança de Jesús. Amb la nostra idea de com les coses del món han de ser,
submergits en el relativisme de la quotidianitat, subvertim l’harmonia de
com són "en realitat" i no deixam que ens mostrin les seves
potencialitats. No és cap engany parlar de la "realitat" de les
coses, dir que són d’una manera determinada. La veritat de les coses és el pas
de la potència a l’acte. És la flor que dóna fruit, és el nin que creix... La
veritat que descobreix Simó és que pot (i ha) de pescar al mig del
llac. Per al rateret potser algun dia la veritat serà que podrà travessar la
carretera d’una manera determinada. El que cal, per tant, és estar atent a les
potencialitats de les coses i deixar que la naturalesa es manifesti. Ho reculls
molt bé, Tomeu, en la cita de Sant Agustí: "no
es tracta de sentir allò que volem, sinó de voler allò que sentim".
Quan atenem la naturalesa de manera adequada i ens centrem en el que realment
ens importa, a allò ho sentim, ens crea un sentiment, i tard o d’hora se’ns
manifesta com el que realment és; la potència esdevé acte i descobrim
perfectament la veritat, sense equivocació possible. Aquest és el criteri de veritat,
comú a la ciència i a la religió: l’esdeveniment de la potència en acte. El
camí que ens ha de dur a la descoberta de la veritat no és altre que el
del conteniment de les nostres idees i afeccions, per atendre l’ordre natural
-vertader- del món, que quotidianament no captem però en l’existència del qual
creiem amb fermesa. Aquesta actitud acaba essent recompensada amb la descoberta
de la veritat. El camí, efectivament, ens condueix a algun lloc, tot i que no
sabem a on exactament ni el llarg que serà... fins que hi arribem, és clar,
quan la potència ja s’ha convertit en acte.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada