La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
El budisme ensenya
que totes les coses estan en un continu estat de canvi: tot està canviant, sempre.
No hi ha res gaire estable en la naturalesa. Aquest principi s’aplica tant als
éssers humans com a qualsevol altra cosa que existeix a l'univers. Les persones
no tenim mai, segons això, un estat constant, físic o psíquic. És més,
l’existència de trets o estats estables en les persones és una pura manifestació
il·lusòria de la realitat canviant.
Pensa en aquest cos! Una tereseta pintada amb membres articulats, a vegades sofrint i cobert d'úlceres, ple d'imaginacions, mai permanent, sempre canviant. (Dhammapada, 147).
És en aquest context que té ple sentit el terme anatman, com a negació de l’existència d’una ànima personal (atman) la qual ens definiria o caracteritzaria com a subjectes individuals. L’anatman és la no-ànima, el no-jo, el no-ser-individu. Les paraules "jo", “la meva ment”, "el meu ser" o “la meva ànima” no es refereixen, en realitat, segons això, a cap cosa estable de la meva persona, no em defineixen com a ésser diferenciat de la resta, perquè res estable em defineix ni diferencia de cap altre en realitat. Aquestes paraules són simplement termes acordats, de conveniència, que ens permeten referir-nos a les entitats canviants i inestables que som els humans.
Pensa en aquest cos! Una tereseta pintada amb membres articulats, a vegades sofrint i cobert d'úlceres, ple d'imaginacions, mai permanent, sempre canviant. (Dhammapada, 147).
És en aquest context que té ple sentit el terme anatman, com a negació de l’existència d’una ànima personal (atman) la qual ens definiria o caracteritzaria com a subjectes individuals. L’anatman és la no-ànima, el no-jo, el no-ser-individu. Les paraules "jo", “la meva ment”, "el meu ser" o “la meva ànima” no es refereixen, en realitat, segons això, a cap cosa estable de la meva persona, no em defineixen com a ésser diferenciat de la resta, perquè res estable em defineix ni diferencia de cap altre en realitat. Aquestes paraules són simplement termes acordats, de conveniència, que ens permeten referir-nos a les entitats canviants i inestables que som els humans.
Les persones no tenim,
doncs, una existència plenament autònoma, perquè només allò absolut (Déu), que és el flux constant de canvi,
existeix, i nosaltres just estem immersos dins ell. Som anatman. Quan parlem de la nostra
persona, o del nostre jo, o de la nostra ment o de la nostra consciència ens
referim, paradoxalment, al component que compartim amb la resta d’éssers humans,
el qual és cert que va i ve i fluctua, però no de manera dependent de les
individualitats, que són una il·lusió, sinó que ho fa amb absoluta independència
d’elles.
Els atributs o
qualitats que referim a una persona en veritat no li pertanyen: Quan el cos
mor, els processos mentals superiors (la raó, la intel·ligència, la voluntat) no
deixen d’existir, perquè no els posseïa estrictament en vida la persona, sinó
que ja existien abans d’alguna manera, i continuen existint i es continuen
manifestant (‘reneixen’) en les altres persones que segueixen vives o que vénen
a la vida. I donat que els processos mentals estan en constant canvi i evolució,
els éssers que continuen vius, que “reneixen”, en quant a la seva ment o la
seva consciència, a part del cos individual, no són exactament el mateix ésser
que va morir (atman), és clar, però tampoc
són totalment diferents (anatman), perquè
en el fons són
un continu (el continu de la vida) amb el que va morir i amb Déu (brahman).
Molta gent
interpreta la paraula “reencarnació” en el sentit que hi ha alguna “cosa” concreta
que es reencarna, que viatja de vida en vida. Però el budisme no creu en una entitat
immutable, un jo o una ànima, que emergeix del cos individual i que sobreviu a
la mort d’aquest. El que proporciona la continuïtat entre vides successives no
és sinó el propi flux del pensament o consciència. El pensament i la
consciència són, d’alguna manera, un flux continu i preexistent que actua en
l’individu i en la seva particularitat sensorial i experiencial. I ho fa
simultàniament sobre cada un de la multitud d’individus, de mode que “mou” per
igual tota la diversitat de vides i individus, més enllà de les seves
particularitats. És una mena de “flux de la raó” o “logos universal” que fa
renéixer en cadascú els imprevisibles pensaments i els variables estats de
consciència. En definitiva, el pensament i la consciència són el principi
creatiu fonamental, com explica El Dalai Lama.
En
les escriptures budistes hi
ha alguna exemplificació molt clara
d’aquest procés de renaixement.
El savi budista Nagasena
la hi va exposar al rei Milinda
en una famosa sèrie de respostes a les preguntes que el rei li
formulava:
-Quan algú
reneix -va preguntar el rei a Nagasena-, és el
mateix que acaba de morir o
és diferent?
-No és el
mateix ni és diferent...
-Va contestar Nagasena-. Digueu-me: si un home encengués una
llàntia, podria proporcionar llum tota la nit?
-Sí.
-Llavors, la
flama que crema a la primera
vigília de la nit, és la mateixa que la que crema a la segona o a l'última?
-No.
- ¿Vol
dir això que hi ha una llàntia a la primera vigília de la nit, una altra a la segona
i una altra a la tercera?
-No, la llum
brilla tota la nit
a causa de aquesta única llàntia.
La vida i la mort
del cos individual són accidents biològics que no transcendeixen en el pla de
la ment i la consciència. Afecten, evidentment, l’experiència concreta de
l’individu en el pla sensorial, però tanmateix a cada instant la ment varia i els
pensaments van i vénen i es renoven (com la flama) ja sigui a la nostra ment o a
la dels altres, perquè en el fons és el mateix, perquè res ni ningú modifica el
devenir del pensament de manera arbitrària. El logos del pensament reneix i esdevé
a cada moment, a part de la nostra voluble voluntat, perquè just és ell qui la conforma
a la nostra voluntat (i a la resta de les nostres capacitats mentals superiors).
Com les inestables
flames ...o com les variables onades.
En els Aforismes de
Patanjali llegim: "Ioga és el
control de les ones de pensament".
Swami Prabhavananda
va dir: "Quan els sentits registren
un fet o un objecte del món exterior, en la ment s’aixeca una onada de
pensament, el sentit de l’ego s’identifica amb aquesta onada, si la mateixa és
agradable l’ego sent: jo sóc feliç, si és desagradable sent: jo sóc desgraciat.
Aquesta falsa identificació és la causa dels nostres sofriments, perquè fins i
tot la temporal sensació de felicitat de l’ego porta ansietat i un desig d’adherir-se
a l’objecte de plaer, la qual prepara futures possibilitats de tornar
desgraciat".
Segurament que no
l’arribarem a controlar del tot, però si intentem, una i altra vegada, veure la
nostra ment com agitada per aquestes onades imprevisibles, ens acostumarem a
distingir la seva naturalesa, el patiment que genera el fet d’identificar-nos
amb elles i com d’impotents som per dissipar la tempesta...
Atman, anatman, brahman són
l’aire que crea les onades o que mou les flames oscil·lants de la nostra ment,
allò que mou el nostre pensament, allò que hi ha darrera que fa que sigui
dinàmic, però que no es mostra a sí mateix, perquè és ell qui mostra.
Apareix al
començament de l’Upanishad Kena:
Qui fa que la ment se’n vagi tan lluny? Qui fa que la
vida comenci el seu viatge? Qui ens impel·leix a expressar aquestes paraules?
Allò que no es pot dir amb paraules, però fa que les
paraules es diguin. Sàpigues que és Brahman, l’Esperit; i no això que la gent
adora aquí.
Allò que no es pot pensar amb la ment, però fa que la
ment pugui pensar. Sàpigues que és Brahman, l’Esperit; i no això que la gent
adora aquí.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada