La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
Venen a dir religions
com la cristiana i la budista, i filòsofs com Aristòtil, que Déu i raó són la
mateixa cosa, o almenys són una cosa molt similar. La raó és allò que flueix i
que és “el màxim bé de l’home”. És clar, la raó és l’únic que ens pot aportar
la felicitat d’una manera més o menys estable, si som prou intel·ligents i
observadors i endevinem a trobar la fugissera veritat, cada dia i una vegada
rere l’altra (la qual cosa no és gens fàcil, és evident). La raó és el flux del
mostrar-se’ns del món, per tant també és el temps, el “logos”, l’activitat seqüencial
de la ment. És el raonar, en definitiva, que experimentem com la cerca contínua
de la veritat, de les múltiples veritats, també de les veritats del dia a dia,
la cerca de sentit de les coses del món i dels moments i situacions de la vida.
La raó, doncs, és
quelcom altament “mòbil”. El raonar és el devenir en sí mateix del que percebem
del món, el devenir de les situacions de la vida, alhora que el devenir de la
ment. No és, per tant, una cosa estàtica i particular i exclusiva de cada persona,
sinó tot el contrari, és terriblement dinàmica, no té la mínima estabilitat
necessària per esdevenir un atribut de res o de ningú, el seu devenir és fora
del control efectiu de la persona, que es sent subjecte però que en realitat no
ho és perquè el devenir sempre se li escapa: Qui pot predir el que s’esdevindrà
el moment següent, tan sols?
La raó és quelcom
de la natura tan variable que resulta inabastable a la raó mateixa. No para
mai. Diu el Bhagavad Gita que les accions en general i les
accions de la ment en particular, es desenrotllen en el temps amb la intervenció
de les forces de la natura, més enllà de la individualitat, tot i que l’home,
enganyat per una il·lusió egoista, pensa que ell és l’actor.
La nostra ment, portada
per un logos que es mou per sí mateix i que no acabem de saber d’on prové sinó
més enllà de la nostra pròpia voluntat, construeix a cada moment ni més ni
menys que la nostra vida. Vida i ment són el mateix. El que som avui ve dels nostres pensaments d’ahir, i els nostres
pensaments d’avui construeixen la nostra vida de demà: la nostra vida és la
creació de la nostra ment... diu el Dhammapada.
Per a Plató i
Aristòtil l’ànima és, literalment, vida i moviment. La vida es defineix pel
moviment, i el que causa el moviment d’un ésser viu concret són la voluntat o
desig i el pensament o raó, que són les funcions superiors de l’ànima. La
voluntat -o desig- cerca el bé aparent (l’objecte del desig) i el pensament -o
raó- cerca el bé real (la veritat).
L’ànima humana és
configurada de tots dos factors. La força motriu primera de l’ànima és el
desig, perquè el desig és el tipus de moviment que intenta abastir el seu
objecte sense ser impulsat per cap altra causa prèvia. El pensament és una
causa segona de moviment, que adreça el desig al bé absolut de la veritat. Però
aquestes causes no es generen en l’individu aïllat sinó en la natura com un
tot. Argumenten tots dos filòsofs que l’ànima s’identifica amb l’essència de
l’univers o de la natura, perquè realment és l’única cosa capaç de moure’s per
si mateixa de tot el que existeix en la naturalesa humana i en l’univers
complet. Desig i pensament són l’únic capaç de generar-se a sí mateix i
d’iniciar una acció o una conducta d’una manera totalment autònoma, sense una
causa prèvia. L’ànima, que actua en la persona i per tot l’univers, per tant,
és el Primer Motor, el més important, el “motor immòbil”: el que mou sense ser
mogut.
Aristòtil, en les
seves obres biològiques, adverteix més d’una vegada, amb la precaució del
científic, que, partint de l’observació dels casos particulars, no és fàcil
traçar la línia divisòria entre el que està viu i el que no, i ressalta la
continuïtat de la natura. Per a Aristòtil tot el món natural és “quasi animat”,
hi ha una espècie de substància-ànima present en tota la matèria. “El cel està viu i té la seva pròpia font del
moviment” diu a De caelo.
El cel és on hi ha
el Primer Motor, que és l’ànima. El Primer Motor o ànima és incorpori i, per
tant, no té una quantitat determinada de vida, sinó que ell és en sí mateix la
vida. I com a primer engranatge del mecanisme de transmissió de la vida, des d’aquest
Primer Motor o “ànima universal”, origen de la vida, fins els organismes
biològics, passant per totes les formes d’organització de la naturalesa, hi ha
el tipus més pur de matèria, l’aither,
una substància etèria ‘divina’ que s’estén per tot, que envolta les estrelles i
esferes de l’univers i que mou la resta d’elements i actua sobre els éssers
vius i els atorga la vida.
El Primer Motor
Immòbil és Déu. Per tant Déu és un element totalment natural: és la vida, és
l’ànima, és allò que mou, per l’aither,
el pensament i la voluntat humanes. Aristòtil, qui no podia suportar la idea dels
déus antropomòrfics, manifesta que el Primer Motor Immòbil és Déu i Déu és
feliç i benaventurat, no per cap bé extern, sinó en sí mateix i pel seu propi
caràcter natural. I manté que si despullem els déus de l’afegit antropomòrfic i
de la servitud als interessos de la llei i del poder i ens quedem amb el fet
central que ells anomenaven les substàncies primàries, aleshores la podem
considerar una idea inspirada, considera. Cal separar Déu de tota forma de
mite. I tan aviat manté que Déu és el motor immòbil, afirma acte seguit que la
seva activitat és, en efecte, el pensament. Aristòtil uneix de manera immediata
l’acció del primer motor, o de Déu, amb la facultat més elevada de l’home que
és el pensament (i la voluntat). I sembla que no només ho va afirmar, sinó que
l’auster Estagirita va defensar aquesta idea d’una intel·ligència suprema que
està actuant contínuament per tota la natura i sobre cada ésser particular per
l’aither amb un entusiasme insòlit.

L’ànima és la
disposició del cos, la forma que adopta l’actualitat del cos, l’experiència
subjectiva present dels processos vitals. El cos, evidentment, és la matèria sobre
la que actuen els elements materials de la natura, que manifesten l’acció de l’aither i del Primer Motor Immòbil. El
cos acusa i manifesta el flux de l’aither,
i de la resta d’elements materials, en una successió de processos vitals que
l’ànima “tradueix” com un logos de pensament, o millor dit, aquesta successió
de processos vitals i mentals (logos) constitueix l’ànima en sí. El cor, amb
els processos de la respiració i la circulació de la sang, seria l’òrgan
principal de l’ànima, o com s’acostuma a dir quan en aquest tema es fa
referència a Aristòtil, la seu de l’ànima. Aquest òrgan proporciona el calor
innat que fa possible la vida (i la ment) en dependència amb el devenir de
l’aither.
L’aither té
intel·ligència, o millor dit, quan actua -físicament- sobre l’home li aporta un
flux de pensament, un logos, una intel·ligència. Exactament aquesta afirmació
tan fascinant la varen recollir i li varen intentar donar una explicació
científica els metges hipocràtics i, més endavant, el també metge Miguel Servet.
En varen sortir unes teories que no han fet gaire fortuna, la veritat, però que
aportaven evidència empírica a la genialitat original d’Aristòtil i donaven, i
encara donen, un gir radical a la concepció de l’home, de la naturalesa i de la
religió, que s’havia anat imposant amb el temps. ...La meva personal aportació
és la de mirar modestament de recuperar-les, amb alguna coherència, des de
l’actualitat i en la mesura de les possibilitats que permet el fet de
publicar-les i compartir-les en el present bloc.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada