La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
El temps personal no és lineal, els moments psicològics són molt
diversos. La causa d’això és que la successió dels nostres estats interns, que
són el que conforma el devenir de la nostra existència, són també molt diversos
i variables. No és el món al voltant nostre l’únic que canvia, malgrat ens ho
sembli, perquè, fins i tot quan roman objectivament estable, si ens dediquem a
observar-ho, podrem veure que és més bé la nostra
experiència subjectiva la que fluctua, sense un motiu extern concret i real,
‘científic’. I també podrem veure que cerquem i trobem els motius (aparents)
dels nostres canvis personals en uns continguts mentals totalment imaginats i
depenents de la nostra psicologia individual. Causes aparents, que no reals,
inventades segons la situació i condició de cadascú.
La motivació, les
expectatives, l’esforç, el rendiment... de les persones al llarg dels moments i
els dies en realitat són variables per naturalesa. Les mateixes activitats que
realitzem habitualment ens fan més ganes un dia que un altre, o un moment que
un altre, ens plauen en major o menor grau, les percebem diferents, ens costa
més mantenir-hi l’atenció o menys, les realitzem millor o pitjor.
Independentment de les ‘excuses’ que trobem. Exactament la mateixa tasca en un
moment que en un altre, en el mateix context. I decidim fer-la o no fer-la,
canviar-la en un sentit o un altre, canviar d’idea o d’intenció, justificar una
cosa o altra o gairebé la contrària, opinar, dir la nostra... entendre-la d’una
manera o d’una altra de molt diferent...
El pensament és terriblement
inestable i imprevisible, flueix a part de qualsevol mètrica superposada, però
és que gairebé flueix a part del món objectiu! No sabem què el mou i el fa
funcionar, però si una cosa sí sabem és que no és la nostra voluntat (la qual
forma part d’ell, en realitat). Pensament i voluntat són allò més inestable a
la vegada que ‘més elevat’ de la nostra ment, segons sempre han dit els
filòsofs, és curiós. Allò més ‘elevat’ i més pròpiament humà és a la vegada el
que està més allunyat de nosaltres, el més variable, el més desconegut i
estrany al nostre coneixement. Ho portem cap a un “Déu” ocult i misteriós que
inventem per explicar el que no podem explicar.
En les seves
potències elevades la ment es mou per ella mateixa, té vida pròpia. En efecte
sembla un ésser a part. És ella la que dóna forma a la vida subjectiva, perquè,
malgrat el coneixement del seu mecanisme ens sigui del tot vedat és just ella
qui defineix la successió d’experiències vitals, la biografia personal, la que
ens aporta l’éser en el mode humà que ens és propi (‘l’ànima’ que parlen els
clàssics), compon la nostra existència com a persones (‘l'ésser’ de la
fenomenologia).
La ment és
coneixedora però desconeguda. És acte de coneixement però no objecte. No és el
temps abstracte dels rellotges, ni són els objectes aparents del món els que la
regeixen a la ment; no és res que sapiguem en realitat, si hem de ser honestos,
mal que ens pesi. Però, és que com més desconeguda, més fonamental esdevé, més
és ella, hem d’admetre, la que imposa la seva vitalitat i variabilitat
inherents, més ‘ànima’ és i més ‘ésser’ és.
En mostrar la ment,
amb els seus continguts, els atributs del món, d’alguna manera els fa seus. L’acte
de coneixement que és la ment es confon amb l’objecte de coneixement que és el
món. Ment i món es confonen. La ment assoleix un nivell de realitat enorme,
imponent, com el món mateix, o el Tot, com ensenya Spinoza. Qualsevol queda
impressionat i desconsolat davant la magnitud que assoleix el món mental, que
el fem equivalent al món real, i es planteja inevitablement si no ha de
renunciar a la cerca de quelcom tan excessiu i desbordant. La fe religiosa és l’expressió
d’aquesta renúncia, tan humana i raonable que és quan obeeix a la inevitable
resignació davant el reconeixement de la incapacitat personal d’entendre, però
que, al contrari, esdevé irracional i inhumana quan imposa una doctrina tancada
a qui té la voluntat i la possibilitat d’albirar més enllà, com va ser el cas
de Servet.
La fe, a diferència
la ciència, no ha de ser programàtica, sinó la sana i natural acceptació del
fracàs, quan ocorre, en l’assoliment d’allò que sí que és programàtic en
l’àmbit del coneixement i de la ciència. El fracàs no es pot programar. La fe
ha de ser, en tot cas, punt d’arribada, no punt de sortida. Si no, esdevé
imposició, doctrina, entrebanc, renúncia i desconeixement preestablerts. La
religió i la ciència haurien de formar part del mateix procés existencial, en
el qual no hi hauria d’haver, en realitat, contradicció ni conflicte, sinó pur
desig de coneixement, per una banda, i la sana acceptació, a criteri personal,
de les limitacions de cadascú en l’assoliment d’aquest coneixement, per
l’altra, en una relació d’alternança, de complementarietat i de pura llibertat
personal.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada