La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
Pensar és, com deien
la fenomenologia i Heidegger, ‘dur a la presència’, ‘presentar’ o ‘fer present’
alguna cosa a la consciència, qualsevol que sigui. I en això consisteix
precisament el temps present: en pensar. És veritat, una veritat irrefutable, que
sempre pensem i som ‘ara’, com se n'adonà Descartes. Tothora pensem o sentim o
estem fent alguna cosa ‘ara’. Tostemps. El present és el que conjunta el
‘pensar’ i l’’existir’.
Pensar és presentar
un contingut o una idea, fer present, però també és crear el passat i el futur
des del present. Sempre ‘som’ i sempre accedim a les coses en una acció mental
del present. L'acte de la consciència és instantani. Pensem -i somniem i sentim
i estem- presentment. Però el contingut del pensament -o del somni, o del sentiment...-
es refereix a actes del passat o del futur, si ens hi fixem, i és just això:
continguts, idees, producte de la nostra ment fal·lible. Pensem possibilitats
d’actes passats o futurs, més sentides o menys, més cregudes o menys, inventem
el passat i el futur, que són probablement falsos, perquè són el que són: una
construcció del pensament. No són la realitat.
Els continguts del
pensament ens treuen fora del present i ens perden en els temps que ells creen,
amb ells desapareix la ‘veritat’ i s'imposa la ‘subjectivitat’. El present i la
realitat no són accessibles a la nostra consciència sempre subjectiva. El futur
i el passat, al contrari, només són idees, necessàriament allunyades de la
realitat del present. El vertader fluir del present s'escapa al nostre
pensament. Els continguts del pensament sempre són lluny d'ell. És paradoxal:
el pensament ens allunya de la realitat.
El passat i el futur són els temps de les idees, dels continguts mentals. Els nostres
pensaments guarden relació amb el que ha succeït (passat) o el que pot succeir (futur).
És més, el passat i el futur, el que ha ocorregut i el que pot ocórrer, només
pot ser pensat, no té més presència que com idea. El present, al contrari, és
un acte, una rampellada d'intuïció però no
un pensament o un contingut mental elaborats. El present és el temps dels esdeveniments autèntics, de la realitat
objectiva, dels fets i accions que, simplement, ocorren a l'instant, ‘a
l'acte’. El present és l'acte de mostrar-se'ns les coses en sí mateix, però no
les coses mostrades. Les accions del present (és una forma redundant de parlar,
perquè les accions només ocorren en el present) ens afecten, per necessitat,
d'una manera o una altra, perquè són allò real que existeix i que ocorre, però
ho fan d'una manera desconeguda, perquè la seva naturalesa no és la del
contingut mental o la del coneixement, no ens resulten gairebé accessibles ni perceptibles
l'instant que ocorren, no poden esdevenir idees més que amb posterioritat. A
prop de la immediatesa només les podem intuir (per això la intuïció és més útil
que el pensament elaborat: és molt més a prop del present i, per tant, de la
realitat).
El present és el pensament com a acte. Tot acte de la vida
té la seva temporalitat en el present objectiu, sempre ocorre en l'actualitat. Però
el pensament té la singularitat que és l'acte constitucional de la ‘realitat subjectiva’
de l'existència humana, això és, els seus continguts donen la forma al passat i
al futur, creen la temporalitat i la realitat subjectives, creen el món mental.
El present és l'acte de pensar (i de sentir, i d'imaginar, i d'entendre...) en
sí mateix; és existir, que no pot ser més que en el present; és allò real, no
mental encara, de l'acte psíquic, allò que encara no ha atrapat el pensament
perquè encara l'està generant, allò indefinit i inconcebible l'instant mateix
que esdevé. La resta, el passat i el futur, al contrari, són idees, són el món
subjectiu.
El present és el ‘principi de realitat’, en contraposició
al ‘món de les idees’ en el que estenem el passat i el futur dels continguts
del pensament.
La realitat dels actes del pensament és terriblement
fugissera: pensar no és un pensament ni un coneixement, és l'acció que els
produeix, acció que no es pot pensar a sí mateixa, o si no, es torna un pensament
i s'esvaeix, fuig de la seva dimensió, perd la naturalesa d'acte, de present
objectiu. Pensar és una realitat condemnada a romandre oculta. I el ‘passat’ i
el ‘futur’ són la racionalitat, el
contingut mental, la possibilitat coneguda, però no ‘real’, només una
possibilitat, interpretada, pensada, creguda: inventada, al cap i a la fi. Allunyada
de la realitat i ‘falsa’, per tant. Així, el nostre món és fet de realitat
oculta i de pensaments falsos... i nosaltres som emplaçats de continu pels
continguts del nostre pensament a caure en l'error, una vegada i una altra.
Només si som tocats d'una sensibilitat intel·ligent reeixim
a redreçar-nos, tot i que sigui a rampellades d'intuïció, cap a la positivitat
empírica de la realitat, en un anar i venir continu entre pensament i realitat.
Sense aquesta intel·ligència empírica o sensibilitat a la realitat només resta
el desvari continuat dels pensaments elaborats, falsos, de la raó subjectiva i
convencional, en l'aparença paradoxal de posseir la veritat absoluta quan més
lluny s'està d'ella. És la raó insensible a la realitat, la raó per la raó.
Per què la realitat és la que és? Què sustenta els
esdeveniments que es van encadenant, les realitats que es succeeixen? Es demana
Alain Finkielkraut. No hi ha manera de saber-ho, contesta. Fins i tot les coses
que hem de sebre no les sabem. Els nostres motius, la lògica interna i el
significat dels actes? És esgarrifós el que no sabem. Només creiem sebre, però
no sabem realment. I no sabem que no sabem. Malgrat volem creure el contrari,
no sabem, ni tan sols, què passarà, què pensarem ni què sentirem el moment
vinent o d'aquí a una hora. Ni tampoc sabem realment perquè ha passat el que ha
passat just ara, o d'una hora ansà, malgrat sempre semblem estar convençuts de
saber-ho tot. Els pensaments i coneixements nostres, per ells mateixos, no ens
permeten saber-ne gaire coses de la realitat. Al contrari, constitueixen un
entramat d'idees i certeses equivocades que veurem que la realitat desmunta una
i altra vegada, a poc que les vulguem posar a prova, com suggeria Pla
referint-se a les idees de la nostra completa biografia.
La ignorància no és un buit de coneixement, al contrari, és
el desvari d'un excés de certeses que cal anar desmuntant, argumenta
magníficament Alain Finkielkraut a Un cor
intel·ligent. La raó que es justifica a ella mateixa, que per a la seva
pervivència ha de desatendre la realitat, la raó que no és sensible, és
terrible. I la raó, precisament, té tendència a fer just això, per dissort, a
subjectivar-se en excés i a perdre la mesura objectiva, a no qüestionar-se a si
mateixa. “Els somnis de la raó produeixen
monstres”. L'imperi de la raó esdevé el drama de la raó, on el món es torna
al·legoria, un món en el qual les doctrines i els dogmes són més vius que la
pròpia vida i les idees substitueixen la realitat. Els conceptes i els noms són
més reals i tangibles que els éssers. Correm un vel de textura narrativa sobre
les coses, no parem de consumir i de produir històries de continu, de raonar
subjectivament i convencional, diu Finkielkraut. Tot el que ocorre ho convertim
en paraules, en una trama d'arguments, predeterminats i previsibles. Aixequem
un mur de representacions i de pensaments, totalment novel·lesc, que ens separa
de la realitat, inclosa la nostra realitat personal. Allò particular, diferent
i divers deixa d'importar. Allò concret, la realitat, cada una de les
realitats, deixen d'importar. Fins i tot les persones poden deixar d'importar,
perquè estan sotmeses a quelcom que importa més, una doctrina política,
religiosa, identitària... qualsevol que sigui, que, en lloc d'intentar
entreveure com és, dicta com ha de ser el món.
Finkielkraut ho recull d'algunes lectures literàries sensibles
i intel·ligents per posar-nos en alerta. Com també ho fa Heidegger des de la
filosofia, que desmunta la metafísica com un excés i una desmesura de la raó, a
partir de la constatació de la paradoxa que la ‘il·luminació’ mateixa (pensar)
no es mostra, en favor de la cosa ‘il·luminada’ (pensament) que sí ho fa, i
inscriu així la metafísica i la ontologia dins els fenomens de l'experiència -o
de la no experiència- personal, dins el mostrar-se -o no- de les coses: en la
dimensió de la manifestabilitat de les coses.
Amb Heidegger, allò metafísic
esdevé empíric, una manifestació natural del món, accessible en un grau
variable, a vegades amb moltes dificultats però accessible així i tot, no a la
raó però sí a l'observació intel·ligent i al mètode de la ciència, que és
eminentment empíric.
Tot resultaria més senzill, segurament, si admetéssim que
el temps, parlant amb rigor, no existeix, sinó el pensar i el pensament,
l'activitat mental i el contingut mental. Les persones som com una mena de
màquina que fabrica el seu propi ‘temps’, una màquina posada en el present que
crea la il·lusió del passat i del futur, de la causa i de l'efecte. Una
mecànica que trama idees sobre el que pot haver passat i el que pot passar, més
“lluny” o més “a prop” d'unes marques que posem en el rellotge i el calendari,
però que no té gairebé informació del seu propi fer, que no copsa plenament, ni
de bon tros, el pensar en sí, l'acte. No capta l'instant precís, ni tampoc, per
tant, el devenir dels moments successius, la seva causalitat vertadera. No li
és possible conèixer-se ella mateixa a aquesta màquina. El coneixement és el
contingut del pensament i no l'acció de pensar; el producte no és mai el procés
que el produeix, és alguna cosa diferent, és inevitable. La màquina no pot fer
més que desistir d'explicar-se ella mateixa pels mecanismes que realment la
conformen, i intentar entendre's i justificar-se pel seu producte, pel que
pensa, que només són pensaments, però és el que hi ha. Som una màquina que no
s'entén ni es governa a ella mateixa, reconeguem-ho. En tenim la il·lusió de
que sí, fins i tot una gran necessitat de creure-ho, una necessitat pràctica i
‘raonable’, però, en el fons, tot es queda en justificacions i excuses, pures
idees volubles que no ens donen ni l'enteniment ni el control real de nosaltres
mateixos, només la seva fantasia.
Però passa que ens subordinem al que són les nostres idees i els
nostres plans. L'home es fa, així, mesura de les coses. I “quant més exclusivament es pren a sí mateix, en quant subjecte, com
mesura de les coses, més equivoca la mesura”. En l'agafar-se a allò
aparent, en l'anar d'aquí cap a allà entre les idees properes i habituals
-l'actitud que Heidegger anomena insistència- és on radica l'error, en el sentit de
vagar sense rumb determinat. Aquest és, precisament, l'origen dels errors que
desfiguren, deformen o dissimulen la realitat. La subjectivació de la realitat
és la banalització de la realitat. És el posar-li paraules, donar-li “una
textura narrativa”, que anomena Finkielkraut, raonar al cap i a la fi.
És un anar perduts, en un temps irreal, en la quotidianitat d'uns
coneixements preestablerts, per definició equivocats, que són simple hàbit
mental i resposta reflexa, associacions de les idees més habituals, més fàcils,
més convencionals i més vulgars. Però l'home s'atén sense remei a les idees; es
fa servicial a les idees i s'extravia en elles, cau en l'oblit de l'esdevenir
espontani del pensament, tot en la convicció de fer allò autèntic i de
mantenir-se en la major coherència amb un mateix. Temeràriament, iguala el seu
ser al conjunt d'idees personals, es redueix a elles, i no se n'adona que la veritat
pertany a l'àmbit de la realitat i no al del pensament.
Gràcies Alain.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada