La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
'La Veritat de tot
l'univers és davant nostre a cada moment de la nostra vida.'
'Tot és energia.'
'El sol de l'Esperit
brilla sobre totes les coses i és la vida de totes les coses.'
'Hi ha la Veritat
d'aquest univers. El podem anomenar l'Ésser de l'univers, que és en
nosaltres i en tot.'
'El Déu que és al
nostre cor és també al cor de tots.'
'Si estimes la teva
vida, estima Déu, que és la teva vida.'
'Tot a l'univers és
una part d'una ànima infinita.'
Deia Joan Mascaró que
mentre a 'l'Occident es parla del 'Déu de l'Univers, a l'Índia
es parla de 'l'Ànima de l'Univers.' En efecte, la concepció de
Déu com a esperit absolut, com a Brahman, ve lligada a la
idea que aquest Déu, esperit o Brahman és també una part de
nosaltres, la més profunda: la
nostra ànima o atman. Brahman o Déu
és part de totes les coses de l'univers, per no dir que és
totes les coses. És el que podem trobar a tota la natura però és
especialment a la nostra ànima, al nostre cor i per igual al cor i a
l'ànima de totes les persones:
'El fi de l'ànima és
esdevenir Esperit.'
Així la meva ànima és
l'esperit de Brahman i és la mateixa ànima que la de tothom.
I per ànima entenem la voluntat i l'intel·lecte, les anomenades
funcions superiors de la ment. La raó i la voluntat no són una cosa
exclusiva de l’home, que es generi en ell d'una manera aïllada.
Provenen de Brahman. És la natura la que es comporta de forma
racional i la que fa néixer la intencionalitat en les persones. La
intel·ligència és simplement l’ordre de la natura que
transcendeix l’atzar:
'Perquè Tu i Jo poden
esdevenir u, 'Faci's la teva voluntat' és també 'Faci's la meva
voluntat'.
'Faci's la teva
voluntat' vol dir que la voluntat superior i la nostra voluntat pot
ésser una.'
'Com pot la natura cega
comportar-se tan racionalment i amb una intel·ligència tan
miraculosa? Perquè la raó i la intel·ligència també són a la
natura. L'Esperit de creació crea atzar i fat i permet la
imperfecció, perquè d'aquesta imperfecció pugui sorgir la
perfecció.'
Lligades amb el concepte
de Déu hi ha la idea del continu matèria-esperit. Matèria i
esperit, feliçment, al contrari del que estem habituats a pensar, NO
són coses diferents. No podem ni hem de distingir entre matèria i
esperit. La matèria és esperit i l'esperit és matèria. Tot és u.
La matèria és més pesada i espessa, i l'esperit és mes subtil i
lliure o volàtil, és cert, però la diferència és purament
quantitativa:
'Si feim una distinció
absoluta entre la matèria i l'esperit ens equivocam'
'La matèria és
esperit espès i l'esperit és matèria subtil.'
'L'essència de la
matèria és la pesantor, l'essència de l'Esperit és la llibertat.'
En aquest sentit Mascaró
arriba a afirmar:
'La matèria no és
material: és energia. És l'energia de l'amor que mou l'univers.'
'L'univers és mogut
per una força espiritual.'
'Tot és energia', diu
el científic. 'Tot és amor', diu el poeta.'
L'ésser de l'esperit (o
de Déu) és en el cel, literalment, sempre, ara mateix. El que diem
l'esperit, aleshores, pot ser alguna forma de matèria que és
invisible i que s'estén pel cel:
'Ésser en Déu és
ésser en el cel, fins i tot ara.'
Hi ha un univers visible i
un univers invisible. La matèria, perfectament, pot ser invisible,
com és el cas de l'aire. Que alguna cosa sigui invisible no vol dir
que sigui immaterial. De fet, si tot és u, res real és immaterial.
'Darrere l'univers
visible hem de sentir l'univers invisible.'
El que en diem esperit no
és més que una manifestació de la matèria, prové de fenòmens materials.
'L'oceà i les ones de
l'oceà són u: Nirvana i Samsara són u.'
'El natural i el
sobrenatural són u, no dos.'
Aleshores podem afirmar
que el que en diem esperit 'interactua' amb la matèria, perquè
aquest esperit prové i actua sobre la matèria. L'Esperit usa la
matèria, és una manifestació de la matèria, és matèria:
'L'Esperit més enllà
del temps usa la matèria i la ment i la vida que són al temps.'
'Entrellaçat amb el
món de la matèria hi ha el món de l'esperit, i l'esperit és
Ésser, Consciència i Joia.'
'Jo som és Déu: pur
Ésser.'
Totes les persones som
diferents i úniques en la nostra experiència, però a la vegada som idèntiques en compartir el més profund de l'ànima i la capacitat
d'experimentar (l'Esperit). La nostra quotidianitat és molt
variable, però tots som u en el fons. Tots som iguals i no ens hem
de reduir a cap etiqueta, que només mostra allò aparent. Cada
persona és una ànima que participa igualment de Brahman i
cada persona té, per tant, el mateix valor.
'La petita papallona
que vola i passa de llarg és única en tot l'univers. Molt més és
única cada persona. Mira cada persona com u en molts i mira els
molts en u.'
'Cada persona és molt
més gran del que sembla. En la seva vida interior cada persona és
una ànima. Etiquetes com 'turista' o 'motorista' redueixen l'home al
qual s'apliquen.'
'La nostra vida corrent
és l'ombra del nostre Ésser espiritual.'
En la nostra vida
quotidiana passa que el que creiem normalment que som no és realment
el que som. Confonem la nostra experiència personal amb la realitat.
Ens identifiquem amb un agregat de pensaments, records, sensacions...
que adquirim a cada moment però que no són el 'nostre' ésser real.
L'ésser real és Brahman,
i nosaltres, com tot, som també Brahman. Per tant, la nostra
essència més íntima és divina, com reconeixen totes les
religions. Aquest és el missatge primordial dels Upanishads, que
recull Joan.
A Brahman el trobam
per tota la natura, en tota l'extensió de l'immens univers; però el
lloc on és realment més accessible i es mostra de manera més
inequívoca és justament dins del nostre interior. 'El Déu que
mou l'univers també mou els nostres cors.' Déu,
Brahman, Esperit...
és el que ens fa viure i ens fa pensar a cada moment, sense ser
necessàriament el contingut del nostre pensament, perquè el
pensament, tot i que la cerca, no troba sempre la veritat. Més bé
al contrari, molt sovint es perd en les coses del món sense captar
el seu ordre vertader, sense captar la raó objectiva de les coses
reals. Llevat, és clar, de les persones sàvies, que, endemés de
ser en elles mateixes, com tothom, una manifestació del Brahman
o Esperit, el capten amb el
pensament i l'entenen a aquest Esperit.
Troben la veritat en elles mateixes. Ens ho recorda el Tao Te Ching,
citat en Llànties de Foc:
puc conèixer totes les
coses de la terra.
Sense mirar per la meva
finestra
puc conèixer els
camins del cel.
Perquè com més lluny
viatges
menys coneixes.
El savi per tant
arriba sense viatjar,
tot ho veu sense mirar.
Tot ho fa sense fer.
La gran majoria de les
persones no arribam a entendre l'origen dels moviments del nostre
intel·lecte i de la nostra voluntat, no ens entenem, almenys no del
tot, a nosaltres mateixes. La 'nostra' raó no es mou per ella
mateixa, no s'auto-genera No es pot entendre a sí mateixa per sí
mateixa:
'La causa per a qual la
raó pot raonar és superior a la raó.'
'No podem veure amb la
raó allò que és més enllà de la raó.'
'Vivim la nostra vida
amb la nostra ment. La nostra vida és una successió de fets
mentals. El món de la ment, de la consciència, és més prop nostre
que el món de la matèria. Vivim aquest món.'
'El món de la ment és
segurament més a prop nostre que el món de la matèria: és al
nostre món interior allà on vivim, on té lloc la felicitat o la
desgràcia, la pau o l'agitació, la joia o la tristesa, el plaer o
el dolor.'
'La vida vista en
contemplació no és la vida vista com una pel·lícula de cinema o
de televisió.'
'Quan la vida es veu
com una pel·lícula, la vida és superficial; quan es veu en
contemplació és profunda.'
'És només quan
comprenem que podem perdonar: quan veiem per què nosaltres i els
altres som en la foscor, llavors podem tenir l'Esperit del Gita en
tractar amb la gent i amb les coses.'
La intel·ligència es
localitza, en gran mesura, en la naturalesa exterior. La natura,
malgrat sigui cega, té en sí mateixa un ordre, unes regularitats,
un 'logos', que el nostre intel·lecte capta en el moment que diem
que troba la veritat. La nostra intel·ligència prové de la natura
i s'adreça a la natura.
'Com pot la natura cega
comportar-se tan racionalment i amb una intel·ligència tan
miraculosa? Perquè la raó i la intel·ligència també són a la
natura. L'Esperit de creació crea atzar i fat i permet la
imperfecció, perquè d'aquesta imperfecció pugui sorgir la
perfecció.'
Déu és
intel·ligència. O dit d'una altra manera, la intel·ligència és
allò superior i 'diví' que tenim, és 'ànima profunda'. És el bé
més elevat, és allò que ens permet accedir al coneixement de la
naturalesa, quan, en efecte, el pensament troba la veritat de la
realitat. Però el pensament, com anam dient, molt sovint ens perd en
els continguts més rutinaris de la vida quotidiana que són simple
associació d'idees i que no aporten vertader coneixement. De fet,
això és el més habitual en les persones que no som sàvies.
Aleshores, en el nostre cas, la intel·ligència no és el pensament
sinó més bé l'absència de pensament. La primera passa cap a la
saviesa consisteix, per tant, en adonar-nos-en que el nostre
pensament és erràtic i que no encerta a trobar la inaparent
veritat:
'El Bhagavad Gita diu
que Déu és el fil que uneix els mons i totes llurs coses com en
una colla. Els nostres pensaments sempre volen de cosa en cosa, o,
com un oruga, s'aferren de fulla en fulla.
Quan el pensament és
silenci, profund -o elevat, que és el mateix- aleshores podem veure
l'Eternitat entre dos pensaments.'
'Hi ha un silenci que
és més enllà de la raó.'
'El 'jo som' dins
nosaltres és més endins que allò que sobrevé dins el nostre
enteniment.'
'Amb pensaments tot
sols, només podem tenir pensament més complicat. No podem tenir res
per damunt del pensament.'
'El pensament tot sol
no pot assolir mai l'essència de l'univers.'
L'ànima, la raó,
l'intel·lecte, l'accés al coneixement del logos de la natura... ens transcendeixen No són una creació autènticament nostra, sinó que
nosaltres som més bé una manifestació d'ells. Són la
manifestació de Brahman, l'esperit immortal, que actua en el
nostre cor.
'L'Ànima que mai no
mor no és una cosa que ens pertany, sinó una cosa a la qual
pertanyem.'
'Som al món, però no
del món.'
'L'home és un ésser
espiritual. Té un cos, però l'Esperit és el propietari del cos.'
'L'Infinit i
l'Eternitat són sempre amb nosaltres.'
'Déu en la seva
essència: descans etern. Déu en les seves persones: treball etern.'
Així nosaltres no som
vertaders actors ni agents actius de res. La nostra ment és moguda
per alguna cosa superior que és real (l'Esperit,
Déu...), mentre que el
producte de la nostra ment, els continguts dels nostres pensaments,
no es corresponen de normal amb realitats sinó que són pures
il·lusions. Les coses simplement passen. En això consisteix la
realitat.
'No hi ha problemes:
només hi ha fets.'
'La solució d'un
problema és un fet. Com més gran és la pau de la ment, més fàcil
és trobar la solució.
Qualsevol preocupació, agitació o temor obstaculitza la solució.'
'Hi ha sofriment, però
no sofridor. Hi ha accions, però no actor. Hi ha un camí, però no
un viatger.
''Això passa' és
saviesa. 'Això em passa a mi' és ignorància.'
'Ansietats, pors, ira,
agitació, són tots il·lusions, no realitats.'
'El domini de la ment
hauria d'ésser tan senzill com un sospir. No deixis que la il·lusió
de l'ego digui 'Tenc una idea'. No facis subjectiu el que és
objectiu.'
'La vertadera
consciència no té subjecte.'
'Aquests pensaments no
són 'meus', perquè succeeixen i jo els observ.'
'La consciència és
una, però els objectes de la consciència són molts.'
Si la intel·ligència i
el pensament ens conduïssin sempre al coneixement d'allò real i de
la veritat, gaudiríem d'una llibertat i una felicitat absolutes,
però, com veiem, això esdevé amb dificultat i normalment no ho
aconseguim. No obstant, ens hi podem acostar. Abans hem dit
reconèixer els errors i no deixar-nos enganyar pel que és aparent,
per prendre consciència, almenys, de les nostres limitacions, i de
la nostra llibertat, la qual sempre tenim malgrat els pensaments
equivocats ens fan creure que no. Podem aturar els moviments de la
ment quan les idees ens allunyen més que no ens acosten a la
veritat...
'Quan amb una ment
clara consideram les idees, som en el camí correcte; però quan amb
una ment confusa som posseïts per les idees, som en el camí de la
foscor.'
'Els problemes no són
problemes si no és que el pensament faci que ho siguin.'
'La felicitat és
aturar el moviments de la ment.'
'Si aturem els
moviments de la ment, podem sentir l'Esperit de Déu.'
'Quan la ment és en
silenci podem sentir la veu de Déu.'
'La percepció pura té
lloc quan aturem els moviments de la ment.'
'L'observació és
relaxació.'
'Relaxa la teva vida en
una Vida més gran.'
'Sempre som lliures
però no ho sabem.'
'Hi ha una música de
la ment, i el silenci de la ment.' Diu
Mascaró. Endemés de la via del 'silenci', o de la detenció
del pensament, que acabem de veure, hi ha la via de la 'música de la
ment', o de l'articulació efectiva del pensament i del
desenvolupament del coneixement. Aquesta 'música' és una harmonia
entre l'observació i la imaginació, una reciprocitat entre totes
dues. És el camí de l'observació dirigida per la imaginació, i
alhora de la imaginació controlada per l'observació. És el camí
de la realitat empírica, de la veritat que s'alimenta de la
realitat. De la descoberta. De la imaginació que planteja noves possibilitats La imaginació és molt diferent de la fantasia: la
imaginació, ben dirigida, concep o intueix realitats noves més
enllà del nostre coneixement. Ens fa estar actius. La fantasia ens
submergeix en els fantasmes dels nostres 'coneixements', no els
qüestiona i no aporta res nou. Ens manté passius:
'La imaginació és
activa. La fantasia és passiva. La imaginació ens desperta: la
fantasia ens fa adormir.'
'Només la raó i la
imaginació espiritual totes dues juntes poden fer l’home
autosuficient: la raó i el Déu que ens ha donat la raó.'
'Les idees vénen de la
imaginació.'
'La imaginació és una
llum i un foc interiors.'
'La imaginació és una
intensitat de consciència.'
'El que importa és una
experiència interior comprovada per la saviesa de la raó.'
És l'experiència allò
que importa, no el concepte.'
'La intuïció és una
experiència, no un pensament.
'La pura consciència no
s'hauria de veure afectada per l'experiència: hauria d'observar
l'experiència.'
El coneixement, que
consisteix en captar l'ordre de la natura i del seu devenir, és el
que ens fa lliures. Captar la intel·ligència o logos que hi ha a la
natura és com captar Déu. La llibertat i la felicitat de les
persones rau justament en això, en entendre el món, o almenys en no
deixar-se enganyar per les aparences de la quotidianitat i en
reconèixer els errors, per poder seguir optant a conèixer i
entendre. És la salvació pel coneixement.
'El pensament ha de
tenir llibertat per pensar. Però només hi ha llibertat en la
veritat. No som lliures de pensar que 2 + 2 = 5! Si ho feim no som
lliures: som en l’esclavatge de l’error.' (2)
'Ets lliure de tocar al
piano notes equivocades, però això no produirà música. La
llibertat per fer música ve de tocar les notes correctes.'
'No som lliures de
veure el sol si tancam els ulls.'nasquè
'Només quan la corda
de l'arpa està sotmesa a regles fixes aconsegueix la llibertat de la
música.'
'La tasca de l'home a
la terra és aprendre a llegir i escriure: a llegir la vida i
escriure la vida.'
'El cervell és el meu
instrument de pensament. Sent que el meu cervell és el meu servent.'
Apuntava Mascaró.
El que cal fer és
orientar adequadament la nostra ment per distingir allò real del que
no ho és, prescindir del que és il·lusori i quimèric (invenció de
la nostra ment) per observar allò que és pur i immediat en la
natura, per simple que sigui, perquè el que existeix en la realitat
és l'únic que importa, com no pot ser d'altra manera. Això és
captar la 'gràcia de Déu', que ens és donada contínuament.
És posar llum a la natura 'cega'. Consisteix en no anar contra la
natura sinó en unir-nos a ella i seguir el seu camí. És entrar en
la natura i restar en la realitat. És el camí de la raó empírica,
tan menystinguda...
'El Tot de l'univers és
sempre a tot arreu, i només hem d'orientar la nostra ment cap a
aquest Tot per ésser u en voluntat amb el Tot.'
'La gràcia de Déu és
donada contínuament, però fa falta la nostra capacitat per
rebre-la.'
'Caminar pel camí és
unir-se a les forces més profundes de la Natura.'
'L'aprehensió real de
la suprema veritat és a l'abast de tots el homes.'
''Sí' i 'No' només
són veritat en la lògica, no en la vida.'
'En la meditació
silenciosa aprenem com actuar, no com reaccionar.'
'Hem de conèixer la
ment. Hem de controlar la ment. Hem d'alliberar la ment.'
'No hem d'ésser
governats per la ment: hem de governar la ment.'
'Ho puc fer. Ho hauria de
fer, ho he de fer. Això és vertadera llibertat.'
'Llibertat és saber el
que està bé, ésser capaç de fer-ho i llavors fer-ho.'
Ens
pot sembla paradoxal, però la ciència i la religió tenen la
mateixa escomesa: conèixer la veritat, entendre el funcionament de
la realitat; i també tenen el mateix mètode: la raó empírica. Déu
i natura són el mateix, matèria i esperit són el mateix. Tot és
u.
Només
cal centrar-nos en el que és real i evitar el fanatisme de la raó
per la raó, la metafísica, les paraules buides.
'L'experiència
espiritual, com els experiment científics, està basada en
l'observació dels fets.'
'Si la ciència és
una, la religió ha d'ésser una. La Ciència es basa en
l'experiment, la religió s'hauria de basar en l'experiència.'
'Només hi ha una
Veritat a l'univers. La ciència és una i la religió és una, però
hi ha moltes falses religions.'
'El món necessita una
nova religió, una nova filosofia de la vida lliure del dogmatisme de
la ciència i de la tecnologia i lliure del dogmatisme de la religió
organitzada.'
'Necessitem menys
fanatisme i més compassió i comprensió.'
'El fanatisme permet
que la gent sigui cruel amb una bona consciència.'
'Les grans coses són
més enllà de les paraules i les coses insignificants s'haurien de
resoldre amb poques paraules.'
I finalment: Com que allò
més elevat de la ment transcendeix la nostra individualitat i és
real i etern com la matèria pura, podem afirmar que nosaltres, en
les funcions superiors de la ment, en allò real que ve de fora i que
afecta la nostra ànima (Déu, Brahman, Esperit...) som també
immortals:
'En nosaltres hi ha un
ego que pot ésser vell, o malalt, o pot morir: però per sobre d'ell
hi ha un Esperit que no pot ésser vell, ni malalt, ni pot morir.'
'No hi ha anada ni
tornada. Només hi ha l'Etern 'Jo som'.'
'El 'jo som' no ha
nascut i per tant no pot morir.'
'En la mesura que jo
som universal la meva situació privada no existeix.'
'El Regne del Cel no és
per a després de la mort física, sinó una cosa Eterna que és
abans de la vida, durant la vida i després de la vida i que és
eternament a l'abast.'
'L'ànima no pot morir
perquè és més enllà de la vida i de la mort. Més enllà del
nostre cos mortal tenim la nostra ànima immortal.'
'L'U és l'ànima, més
enllà de la vida, més enllà de l'esdevenir, més enllà de la
mort. Mai no nasqué i mai no morirà.'
'La immortalitat de
l'home és una part de la immortalitat de Déu.'
'Déu és la vida de la
nostra vida.'
'La terra sembla plana
i el sol sembla que surt i es pon. L'home sembla que neix i mor.'
'L'Esperit esdevé una
ànima vivent, i pren un cos per tenir experiència.'
'No hi ha mort. Només
hi ha el final d'una llum i una llum nova ens il·lumina.'
'Mentre un home és viu
no sabem si ell és el seu cos, o és dins el seu cos, o és altra
cosa que el cos. Com podem dir que després de la mort del cos ell és
mort?.'
'Hi ha un Déu, una
ànima, una vida després de la mort? Aquestes preguntes no es poden
respondre amb el pensament; són més enllà del pensament, i només
el nostre Ésser més enllà del pensament les pot respondre.'
'El que és més enllà
del nostre naixement i de la nostra mort no pot morir.'
'En l'Ésser no hi ha
mort.'
'El cos mor, però
nosaltres som més que el cos.'
'El Real no es pot
acabar.'
'L'irreal no existeix,
el Real mai no deixa d'existir.'
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada