La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
Em resulta més entenedor
que mai que la consciència, el pensament, la voluntat, la moralitat,
l'espiritualitat... són simples fenòmens empírics que no haurien
de suposar cap tipus de problema a la ciència positiva. És cert que
per alguna raó estranya el positivisme científic s'ha concebut
generalment com quelcom totalment antagònic de l'estudi de la fe, de
l'espiritualitat i de les sensibilitats de l'ànima humana en
general. Però, és que no són fenòmens pscicològics com
qualssevols altres? Per què no ha de poder la ciència accedir al
seu estudi? És que no són fets objectius d'experiència?
L'espiritualitat, és un
fet, es manifesta en experiències subjectives (totes les
manifestacions psicològiques són subjectives) que poden ser
perfectament objecte d'estudi científic, com qualsevol conducta
humana. Es tracta d'experiències personals, perceptibles, reals, en
sí mateixes alienes als dogmes de les religions.
D'entrada ens semblarà
paradoxal, però la ciència i la religió en el fons comparteixen el
mateix objectiu: conèixer la veritat, entendre el funcionament de la
realitat. Senzillament. La matèria primera de la investigació
científica són les 'experiències empíriques', les quals són
esdeveniments d'experiència personal igualment, com qualssevols
altres, i com ho són, com no, les vivències espirituals o
religioses. Els científics simplement creen unes condicions
específiques, controlades, de laboratori per poder experimentar, en
el sentit més ample de la paraula, esdeveniments que no es donen de
manera habitual en la vida quotidiana. Del que es tracta en ciència
és de crear les condicions necessàries per a que les persones que
investiguen puguin experimentar fenòmens nous. Es tracta de fer
experiments per tenir experiències, de compondre certes condicions
per tenir una experiència personal d'apercepció de la realitat, com
la tenim en qualsevol vivència psicològica quotidiana en qualsevol
moment, o també en una vivència espiritual o emocional o estètica
o poètica...
Ciència i religió són
(o haurien de ser) alguna cosa molt semblant, si no una mateixa cosa.
Joan Mascaró ho deia de manera directa i entenedora:
'L'experiència
espiritual, com els experiments científics, està basada en
l'observació dels fets.'
'Hi ha observació
interior i experiment i observació exterior i experiment. De la
primera ve la poesia, la visió espiritual i tots els valors humans;
de la segona, la ciència i la tecnologia.'
'Si la ciència és
una, la religió ha d'ésser una. La Ciència es basa en
l'experiment, la religió s'hauria de basar en l'experiència.'
'És l'experiència
allò que importa, no el concepte.'
'La pura consciència
no s'hauria de veure afectada per l'experiència: hauria d'observar
l'experiència.'
Religió
i ciència, en el fons, comparteixen objectiu i mètode: l'observació
dels fets de l'experiència empírica. La diferència entre religió
i ciència és 'només' de perspectiva, i és que la religió té una
visió global de la naturalesa com un tot (que correspon a la idea de
Déu), mentre que la ciència té una visió parcial de les parts
constituents de la naturalesa. Així la religió ha de recorrer a
l'observació contemplativa i a la imaginació per poder abarcar el
tot, sense poder entrar a raonar ni entendre els elements discrets;
mentre que la ciència recorre al pensament i a l'observació
analítica dels elements aïllats d'un tot complex molt difícil
d'englobar element per element. La religió necessita la imaginació
per mantenir l'articulació global, necessita la fe, la confiança en
que les coses són o poden ser d'una determinada manera, perquè no
pot observar o certificar element per element, a diferència de la
ciència. El problema de la religió és que no arriba a entrar a
fons en matèria de cap mena per poder matenir la visió del tot, no
intel·ligeix en profunditat cap aspecte concret de la naturalesa, ha
de conformar-se molt sovint amb la fe; mentre que el problema de la
ciència és que no arriba a apreciar quasi mai la realitat completa,
el vertader funcionament de la realitat, que es manté ocult, perquè
analitza a fons elements però no és capaç d'articular-los entre
sí. La veritat, o allò significatiu de la veritat, allò que és
rellevant per a les persones, queda fora de l'abast de la ciència
normalment.
Diu
Mascaró:
'La vida defuig el
microscopi i el telescopi.'
'L'apariència és el
món visible, la realitat és el món invisible.'
'La imaginació omple
les coses visibles amb un alt significat invisible.'
'Quan veus els molts
oblides el Tot.'
'Déu és el Tot.'
'El món del poeta i
del pintor és més real que l'objecte de la ciència física.'
'El poeta veu les
paraules en contemplació, no en el mer pensament.'
'L'art és un mode de
contemplació.'
'La intel·ligència
tracta amb les coses materials. És molt important en ciència, però
no pot tractar amb els valors espirituals i la seva poesia.'
'Analitzar el tot en
les seves parts constituents és útil; però què me'n deis de la
contemplació del tot? Ja que el tot és molt més que les seves
parts i el tot no pot ésser comprès per anàlisi, sinó per
síntesi, la síntesi de la contemplació. La contemplació és més
enllà del pensament.'
L'important
és conèixer la veritat, entendre el funcionament de la realitat, ja
sigui per la via de la ciència o la de la religió, és indiferent.
El debat d'una via contra l'altra és completament estéril. L'únic
que ens pot aportar llibertat i felicitat és el coneixement empíric
del món, amb les úniques eines de l'observació, el pensament i la
imaginació, independentment del marc en què s'utilitzin. El que cal
és anar sempre més enllà, descobrir, seguir aprenent... La resta
és estancament, paraules buides, dogma.
El
coneixement, que consisteix en captar l'ordre de la natura i del seu
devenir, és el que ens fa lliures. Captar la intel·ligència o
logos que hi ha a la natura és com captar Déu. La llibertat
i la felicitat de les persones rau justament en això, en entendre el
món.
'El pensament ha de
tenir llibertat per pensar. Però només hi ha llibertat en la
veritat. No som lliures de pensar que 2 + 2 = 5! Si ho feim no som
lliures: som en l’esclavatge de l’error.' (2)
'Ets lliure de tocar al
piano notes equivocades, però això no produirà música. La
llibertat per fer música ve de tocar les notes correctes.'
'No som lliures de
veure el sol si tancam els ulls.'
'Només quan la corda
de l'arpa està sotmesa a regles fixes aconsegueix la llibertat de la
música.'
'La tasca de l'home a
la terra és aprendre a llegir i escriure: a llegir la vida i
escriure la vida.'
'Només hi ha una
Veritat a l'univers. La ciència és una i la religió és una, però
hi ha moltes falses religions.'
'El món necessita una
nova religió, una nova filosofia de la vida lliure del dogmatisme de
la ciència i de la tecnologia i lliure del dogmatisme de la religió
organitzada.'
El
camí vertader no és la ciència ni és la religió per elles
mateixes, sinó una harmonia entre l'observació i la imaginació,
una reciprocitat entre totes dues. És el camí de l'observació
dirigida per la imaginació, i alhora de la imaginació controlada
per l'observació. És el camí de la realitat empírica, de la
veritat que s'alimenta de la realitat. De la descoberta. De la
imaginació que planteja noves possibilitats més enllà del
pensament, però que a la vegada el pensament verifica la seva
realitat.

'Les idees vénen de la
imaginació.'
'El que importa és una
experiència interior comprovada per la saviesa de la raó.'
'L'aprehensió real de
la suprema veritat és a l'abast de tots el homes.'
'Les grans coses són
més enllà de les paraules i les coses insignificants s'haurien de
resoldre amb poques paraules.'
Les
paraules per elles mateixes no són portadores de la raó. La raó
rau en la veritat, i la veritat en la realitat. Del que es tracta, aleshores, és de fer ciència, però ciència empírica de les
coses que realment importen a les persones.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada