La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
Dèiem en l'escrit
anterior que per a Ibn Arabí tot és imaginació, que vivim en un
món d'imaginació, que el món físic ens és aliè, com ens ho és
la vertadera realitat (la veritat, Déu) i que la nostra 'realitat
personal' és purament mental. Ens movem en un món psicològic, el
món dels noms que posam a les coses, no en el món de les coses en
sí.
“Has
de saber que tu ets imaginació, i que tot el que perceps i del que
dius 'això no sóc jo' és (també)
imaginació. La realitat nostra, personal, en la seva totalitat és
una imaginació dins una imaginació. En canvi, la vertadera
realitat, la veritat, és Déu considerat en la seva essència i en
el seu ser, no sota el punt de vista dels seus noms.”
“Déu
és com la llum que un cristall vela a la mirada i tenyeix del seu
propi color: incolor per sí mateix, se't presenta colorejat per
il·lustrar el que és la teva realitat quan se la compara amb el teu
Senyor. Si dius que la llum és verda perquè el cristall és
d'aquest color, dius la veritat i els sentits en donen testimoni a
favor teu. Si dius que no és verda ni posseeix cap color, seguint el
que t'indica el sentit comú, estàs dient igualment la veritat i amb
això dones testimoni de l'evidència d'un intel·lecte sà.”
El
cristall és la persona i el seus coneixements i condicionaments.
Cada persona tenyeix amb la seva experiència personal la llum pura
de l'intel·lecte. Un cristall i una personalitat opacs donen un
color intens que tot ho tenyeix, una manera monocromàtica de veure
el món. Un cristall (una personalitat) més transparent és més
lluminós i mostra millor les formes del món en la seva diversitat
de tons, revela millor la realitat i les 'formes' de Déu, la
manifestació de Déu en l'intel·lecte és més gran.
Aquest
Déu que és intel·ligència pura (és 'la veritat') prové del cel,
diu Arabí, però és amb nosaltres allà on nosaltres som, perquè
nosaltres som la seva manifestació. Ell és la nostra essència, la
nostra intel·ligència. És allò que ordena i governa l'univers que
percebem. “Ell descendeix fins el cel
d'aquest món inferior. És en el cel, és en la terra, és amb
nosaltres allà on nosaltres som, i ens fa saber que ell és la
nostra pròpia essència, essent a la vegada éssers limitats. (...)
L'univers és la seva forma i ell és l'esperit de l'univers, el qui
governa.”
“Ell
és l'ésser complet,
i
és l'únic.
El
meu ésser es realitza pel seu ésser,
per
això dic 'és alimentat'.
La
meva existència és el seu aliment,
mentre
que nosaltres som alimentats per ell.”
Aquesta
unitat divina de la intel·ligència amb Déu, de l'intel·lecte amb
l'univers, lluny de ser estàtica és dinàmica, és mou, fluctua de
continu, 'respira'. És una ‘pressió’ o buf que produeix
diversitat i variabilitat en les formes o idees, això és, vida
mental:
“Per
posar fi a aquesta 'opressió' inherent a la unitat divina, en tant
que essència de les coses, Ell 'ha respirat'. Ell mateix ha atribuït
els alens a l'infinitament misericordiós, perquè és aquest qui
atorga misericòrdia als atributs divins que cerquen manifestar les
formes del món, de les que diem que són l'exterior de Déu pel fet
que ell és l'exterior, igual que ell és l'interior.”
“Déu
es desplaça en les formes.”
“(Déu)
dóna vida a les formes en el buf i pel poder dels atributs expressat
pels noms i manifestat per les formes.”
Déu
s'expressa en l'enteniment, és l'alè o buf que insufla de vida els
atributs que els noms expressen i que les idees (les 'formes')
manifesten. És una relació dinàmica, 'respiratòria', entre la
informació i la vida.
Déu
és tan gran que cap religió l'explica suficientment, ni cap credo
està per damunt dels altres, perquè tots estan lluny de fer-lo
entenedor. La comprensió de Déu és un fenomen tan immens que cap
ciència ni cap credo li donen abast, i, en intentar explicar-lo,
acaben distorsionant la seva realitat. “Ves
alerta de no unir-te a un credo particular renegant de la resta,
perquè perdràs un bé immens. Més encara: perdràs la ciència de
la veritat tal qual és. Que la teva ànima sigui la substància de
les formes de totes les creences, perquè Déu Altíssim és massa
gran i massa immens per estar tancat en un credo amb exclusió dels
altres.”
Les
religions acostumen a confondre les causes amb els efectes, qüestió
amb la qual la ciència és més curosa, per fortuna. És veritat que
Déu s'expressa en el cor de les persones en forma de misericòrdia,
tal com diuen les religions, però Déu no és la misericòrdia, no
la hi hem de confondre. El cor conté Déu però Déu és molt més
gran que el que hi expressa. Déu és l'agent, no el resultat, és
l'origen de l'acció en el cor de les persones i no un objecte que en
resulta.
Diu
Arabí en el capítol 12: “Has de saber que el cor ve de la
misericòrdia de Déu, però és més gran que ella, perquè conté a
Déu, mentre que la seva misericòrdia no el conté. Almenys aquesta
és la interpretació que implica el llenguatge del vulg, que afirma
que Déu és l'agent i no l'objecte de la misericòrdia, i que
aquesta no pot aplicar-se-li.”
Déu
es manifesta en el cor de les persones per mitjà d'un buf o alè.
Déu 'respira' en el nostre cor. El mecanisme 'científic' d'aquesta
acció no el descriu Arabí, només notifica reiteradament el fet al
llarg de tot el llibre. A l'inici d'aquest capítol, per exemple,
escriu: “Déu ha sigut descrit com el propietari del buf...”
“El primer aspecte al qual ha concedit un consol per mitjà del Seu
Alè, atribuit a l'Infinitament Misericordiós, és precisament el
Senyoriu diví.”
Déu
no és cap criatura sinó que és el fenomen que consisteix en la
manifestació de les formes del món en el nostre cor i la nostra
ment per mitjà del 'buf'. D'alguna manera, Déu es correspon amb
l'organització del nostre psiquisme (i les seves limitacions).
Revela el món, perquè agafa totes les 'formes' del món, unifica
tot el que és pensable o imaginable. Tota 'forma' és part de Déu.
Déu unifica tot el món (el Tot) en el seu concepte de sí mateix
(l'Ú). Com que Déu és tot, quan se'l percep no es pot percebre res
més, perquè no hi ha res més que percebre (no hi ha res que sigui
més que el tot, ni hi ha més món que tot el món). “Has de
saber també que Déu altíssim, com s'ha dit en el Sahîh, canvia de
formes en la seva manifestació, i que, quan el cor el reté, no reté
amb ell a cap criatura. El sentit d'això és que el cor, quan mira a
Déu en el moment en que ell se li manifesta, no pot mirar res més.”
...Si perceps les raons de Déu, quines altres raons poden cridar la
teva atenció? suggereix Arabí. Si concebs la manera com funciona el
món vertaderament, què més et pot interessar?
El
nostre cor i el nostre psiquisme reprodueixen literalment les
diferents formes (idees) del món amb les quals es manifesta Déu.
“En tant que Déu es diferencia en la seva manifestació en les
formes, el cor s'eixampla i s'encongeix necessàriament a la mida de
la forma en la qual la manifestació divina s'opera, sense
sobrepassarla en res. Al contrari, té exactament la seva mida i la
seva forma: rodona si l'encast és rodó; quadrada, haxagonal,
octogonal, etcétera, si l'encast té qualsevol d'aquestes formes. El
seu emplaçament en l'anell no té cap altre forma més que aquella
que li és semblant.”
Però
això ocorre de manera velada. L'ànima de les persones només
contempla la idea de Déu en la seva personal professió de fe. El
Déu que veiem és el Déu en el que creiem ('el Déu de les
creences'). La vertadera acció de Déu resulta invisible a la nostra
ànima perquè és l'acció de la nostra pròpia ànima.
Els
moviments de Déu són els mateixos que els moviments de la nostra
ànima, de manera que no detectem cap moviment extern a nosaltres
mateixos. És invisible.
“Déu
es manifesta de dues maneres: una invisible i una visible. Segons la
manifestació invisible, Déu confereix al cor la seva predisposició,
i aquesta és la manifestació essencial la naturalesa de la qual és
el misteri, és l'essència. Quan el cor ha adquirit aquesta
predisposició, Déu se li manifesta de mode visible: el cor el veu i
ell apareix aleshores sota la forma en la que se li ha manifestat.
Ell aixeca el vel que el separa del seu servidor, de mode que aquest
el veu en la forma de la seva professió de fe. (...) L'ull no pot
veure més que el 'Déu de les creences'.”
Segons
aquests dos modes de manifestació de Déu, existeixen conseqüentment
dos modes de creure en Déu: com a agent i com a idea. “Aquesta
diferenciació dels credos és evident. Qui condiciona a Déu (amb
les seves creences) el reconeix quan es manifesta sota aquest
condicionament, però el desconeix sota cap altre aspecte. En canvi,
qui el declara absolut i incondicionat no el desconeix mai, sinó que
el reconeix en totes les formes sota les que es diversifica. Ell
confereix la mesura de la forma en la que se li ha manifestat,
indefinidament, perquè les formes de la manifestació divina no
tenen límit.”
Les
'formes' de Déu, el 'coneixement' dels fenomens del món, no tenen
límit, no acaben mai i sempre desitjam assolir-ne més (Déu com a
agent del coneixement). El mateix succeeix amb el coneixement de Déu
(Déu com a objecte del coneixement). “El coneixement de Déu,
com tot el coneixement, no té, per al gnòstic, cap límit on hagi
d'acabar. Al contrari, inclús essent un gnòstic, aquest reclama en
tot moment un augment d'aquesta ciència: 'Senyor, augmenta'm la
Ciència! Senyor, augmenta'm la Ciència! Senyor, augmenta'm la
Ciència!' diu l'Alcorà (20, 114).”
L'intel·lecte
sol, però, tendeix a simplificar i unificar, redueix la realitat per
mirar fer-la assequible a les nostres idees preconcebudes i crea un
miratge de control, distorsiona la realitat. L'intel·lecte treballa
per convertir-ho tot en objecte de coneixement. La divinitat i les
formes del món són, al contrari, infinites i, per tant,
impredictibles. És al cor, aleshores, a qui correspon gestionar el
nostre coneixement de les infinites formes del món i mantenir obert
al món el nostre intel·lecte. La crida de Déu és als qui tenen
cor, no als qui tenen només intel·ligència. “L'intel·lecte
condiciona i redueix la manifestació (de
Déu i del món) a una qualificació única, la qual cosa
és contrària a la vertadera realitat. No es tracta d'una crida per
als que estan dotats d'intel·lecte, per als que professen credos,
per als que es declaren incrèduls els uns als altres i es maldiuen.”
Diu Arabí.
I segueix. “La
divinitat professada per l'un no té cap poder sobre la professada
per l'altre. El que s'atén a un credo defensa la seva concepció de
la Divinitat i rebutja qualsevol altra, però el que conté el seu
credo no li és de cap ajud i roman sense efecte i careix d'efecte
sobre el credo del que s'oposa a ell. De la mateixa manera, aquest
oponent no ha d'esperar cap ajud de la Divinitat present en el seu
propi credo: no té defensors. Déu ha negat que les Divinitats de
les creences puguin servir de cap ajud quan són considerades
separadament. El que obté auxili és la Síntesi, i el que auxilia
és la Síntesi...”
“Per
això l'Alcorà diu 'hi ha una crida per al que està dotat de cor'
(50, 37), perquè el cor adquireix la ciència dels canvis de Déu en
les formes essencials, gràcies als canvis que s'operen en les formes
aparents. És a partir de 'sí mateix' (la
persona) com es coneix a 'Sí mateix' (la
divinitat), perquè ell mateix (la
persona) no és altre que l'Essència de Déu.”
Més
enllà del que un pensa o creu, la realitat és el que és. Més
enllà de la idea de Déu que cadascú té, Déu existeix i actua en
'el nostre cor', i existeix i actua amb autonomia del continguts
d'aquests pensaments, però no de l'acte de pensar en sí, que és
una cosa diferent. Déu actua en els canvis de la nostra ànima i en
la diversificació i variació dels nostres pensaments, en la nostra
ment que 'produeix' pensaments diversos en el temps. “Res pot
existir en l'univers que sigui distint de l'essència de Déu: Ell és
el gnòstic, El que sap, El que es reconeix en tal forma, i Ell és
també el que no ho és, el que no sap, que no es reconeix en tal
altra forma. Ves aquí el que es otorgat al que coneix Déu per mitjà
de la manifestació i de la contemplació del Ser sintètic. Les
seves paraules 'per al que estigui dotat d'un cor' aludeixen al que
es diversifica en els canvis.”
Déu
actua en les 'professions de fe' de totes les persones, es manifesta
en elles, en totes, per molt diferents que siguin, precisament perquè
són resultat de les accions del variable pensament, en el qual la
divinitat vertadera actua. Tots els credos són una manifestació de
Déu i, per aquest precís motiu, no n'hi ha que ho siguin més que
els altres, a la vegada que tots són incomplets.
“Aquesta
ciència és atribuida especialment a Shu'ayb (Jetro) amb motiu del
'moviment en totes les direccions', les ramificacions del qual són
innumerables. Cada professió de fe és una, i totes elles són
ramificacions.
(...)
Quan s'aixequi el vel, cada un coneixerà una revelació conforme al
seu credo. Pot ocórrer, però, que aqueixa revelació difereixi pel
que fa a la decisió divina, conforme a les seves paraules: 'I els
mostrarà de part de Déu el que no havien previst'.
(...)
Tractant-se de l'Essència, alguns servidors decreten en les seves
professions de fe que Déu és d'una manera o de l'altra. Quan
desapareixi el vel, veuran la vertadera forma del seu credo. El que
havien aconseguit lligar d'aquesta manera serà deslligat. El credo
desapareixerà i donarà lloc a una ciència obtinguda per una
contemplació directa. Quan la mirada hagi tornat penetrant, mai més
tornarà a ser débil. La diversitat de les manifestacions en les
formes farà que aquests servidors vegin aparèixer llavors allò que
diferirà del seu credo, perquè les manifestacions de Déu mai es
repeteixen, de mode que el versicle que diu: 'els apareixerà de part
de Déu (al respecte de l'Essència) allò que ells no havien
previst', es verifica també a propòsit d'aquesta.”
“Aquesta
progressió constant és una de les coses més estranyes de les que
l'home no té consciència a causa del vel subtil i lleuger i de la
semblança enganyosa de les formes successives. Efectivament, l'home
ordinari no és conscient de la permanent Manifestació de Déu que
assegura la renovació de la Creació a cada instant. Això apareix,
per exemple, en les paraules de l'Altíssim: 'quan els sigui donada
una forma similar' (Alcorà 2, 25). No obstant, l'una no és l'altra.
Per al gnòstic que sap que són similars, dues coses similars són
necessàriament distintes.
(...)
Que hermós és el que Déu Altíssim ha dit al respecte del món i
de les seves transformacions a cada alè! Ell està en una nova
creació en el si del Ser únic. Ha dit d'alguns (i això val per a
la major part del món): 'estan en la confusió del fet d'una nova
creació' (Alcorà 50, 15), de mode que no tenen coneixement de la
renovació de l'existència a cada alè.
(...)
Ignoren que el món sencer no és més que una reunió d'accidents i
que, per conseqüència, es modifica constantment, ja que l'accident
no pot subsistir per sí mateix en dos instants successius.
(...)
Hauríem de concluïr, del que diuen, que allò que no pot subsistir
en dos instants successius subsisteix en dos instants successius i
fins i tot més, i que allò que no pot subsistir per sí mateix s'ha
convertit en allò que pot subsistir per sí mateix. No se n'adonen
de les seves contradiccions. En veritat són aquells 'que estan en la
confusió del fet d'una creació nova'.
(...)
En quant a les persones que assoleixen la revelació intuitiva, sí
que veuen que Déu es manifesta a cada alè, i que les manifestacions
divines no es repeteixen mai. Veuen així, per contemplació directa,
que tota manifestació aporta una creació nova i que en desapareix
una altra. Aquesta desaparició no és altra que l'extinció de la
vigent en el moment que la manifestació (nova)
de Déu es produeix, i la permanència es refereix a allò que aporta
aquesta manifestació nova. Entén bé això.”
El món es renova a
cada alè, i cada alè és diferent, com és diferent cada idea i
cada pensament. No es repeteixen mai de manera exacta. La diversitat
de les idees en la nostra consciència prové de la diversitat de
l'alè ('el buf de Déu') que hi ha darerra cada una d'elles.
Ibn 'Arabî: Los engarces de las sabidurías. Traducción, edición y notas de Andrés Guijarro. Edaf. Madrid. 2009
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada