La nostra ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del pensament. La nostra ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en l'actualitat del present,
La nostra
ment no 'representa' la realitat. La memòria no és una còpia ni un
esbós de la realitat. El passat no és a la memòria. Hi és tan poc
com hi és el futur. La ment és activitat mental present, no és els
continguts mentals que produeix sobre el que ja ha passat o el que
pot passar. El cervell és sensible a l'experiència, sí, però
només això. Amb les nostres experiències, amb algunes més i amb
altres poc o gens, queden marques de memòria, però res més. Que en
aquestes marques hi volguem veure una representació o un esbós de
la realitat és degut al biaix de la nostra visió antropocéntrica i
psicologitzant, que subtitueix la realitat pels continguts del
pensament.
La nostra
ment no treballa com un ordinador, com senyala R Epstein. La nostra
memòria no enmagatzema ni tanta informació ni ho fa de la mateixa
manera que un ordinador. El cervell el que fa és ressonar amb la
realitat; és com una caixa de ressonància que, com tot, funciona en
l'actualitat del present, no en el passat ni en el futur. Funciona en
el present físic, amb els elements que són en el present, amb les
energies que existeixen ara i que actuen ara sobre el nostre cos o en
el nostre cos. Hi ha en el present marques que es varen crear en el
passat, és evident, però hi són com en qualsevol realitat física;
hi són perquè es varen produir en algun moment del passat, però,
simplement hi són ara, no representen res més del que elles
mateixes són en el present. No són cap mena de réplica del passat,
són una petjada del temps en una cosa que existia en el passat i que
segueix existint ara. Condicionen la realitat en algun aspecte,
aporten alguna cosa al ressonar del cervell amb el món que
l'envolta, és cert, perquè, en existir en el present (que és
l'única manera d'existir), formen part de la 'realitat', però no
són un món en elles mateixes: són només una marca, que pot ser
molt discreta. La resta és el producte del procés, el resultat de
la nostra activitat mental: pensament, fantasia... continguts
mentals.
Deia José
Ortega y Gasset: “La vida es siempre un 'ahora' y consiste en lo
que ahora se es. El pasado de su vida y el futuro de la misma sólo
tienen realidad en el ahora, merced a que ustedes recuerden ahora su
pasado o anticipen ahora su porvenir. En este sentido la vida es
puntual, es un punto: el presente, que contiene todo nuestro pasado y
todo nuestro porvenir. Por eso he podido afirmar que nuestra vida es
lo que estamos haciendo ahora.” (p. 39)
Només
puntualitzar que 'recordar el passat i anticipar el porvenir' són
continguts mentals, en la seva major part fantasia. El que recordam
del passat no és la 'realitat' del passat, no és la realitat que es
va donar en un present ja pretèrit, en tot cas és el que
interpretam ara en el present, que pot diferir del que interpretem en
un altre moment, i que és, per tant, només una experiència que
s'esdevé ara. Aquestes elaboracions de la memòria són imaginació,
fantasia. Ho veiem més clar si ens referim al futur. La realitat que
s'esdevé en un present del futur gairebé mai s'assembla al futur
que pensam, a les previsions que imaginam. Succeeixen les coses tal
com les imaginam? Rotundament no. El que passarà en el futur és
imprevisible. Intentam preveure el que pot passar, però la manera
com s'esdevindrà el fet concret mai encaixa plenament amb el que
imaginàvem. En tot cas, anam adaptant les nostres previsions al que
va succeint. Simplement, el present, la realitat, és sempre
canviant: aquest és el fet fonamental de la nostra existència.
El
coneixement no és dins del nostre cervell. És més a fora de
nosaltres que a dins. És a la (nostra) 'realitat'. Es mostra a la
realitat que percebem. És un fenomen que es produeix quan el nostre
cervell interactua amb les energies de l'entorn. De fet, diem que
aquest fenomen d'interacció ÉS la realitat. Analitzem el següent
paràgraf d'Ortega i Gasset:
“Hace
un momento, cuando atendía a determinadas palabras yo no 'reparaba'
en mi como no 'reparaba' en el banco o sillón donde me siento y, sin
embargo, mi yo y el banco existían para mí, estaban en algún modo
ante mí. La prueba de ello es que si alguien hubiese movido el banco
yo habría notado que algo en mi situación había cambiado, que algo
no era lo mismo que en el instante anterior. Lo cual supone que de
algún modo me constaba ya el banco y su posición, que yo en algún
modo 'contaba' con el banco. Cuando bajamos la escalera no tenemos
conciencia propiamente tal de cada escalón, pero contamos con todos
ellos; y en general, de la mayor parte de las cosas que existen para
nosotros no tenemos conciencia, pero contamos con ellas.” (p.
41)
El banc i
l'escala, amb la seva posició exacta, o amb cada un dels seus
graons, amb tots els detalls i tota la informació que en poguem
treure, existeixen fora de nosaltres.
Allà on hi
ha la major part de la informació és a l'entorn circumdant. El
cervell, amb la seva estructura i amb les marques que el temps ha
anat deixant en ell mateix (memòria), el que fa és ressonar amb la
informació envoltant. Troba i cerca a fora la informació que li és
útil i pràctica. Les marques de la memòria actuen com ganxos que
s'adhereixen als elements de l'entorn i completen amb ells la seva
càrrega informativa. Les marques de la memòria són bàsicament
això: vincles amb el món.
La
informació està a la mà a l'entorn, no cal saturar la memòria,
perquè podem indagar a fora en el que ens està proper, o cercar-la,
si volem obtenir-ne més. Ens topem amb ella o la seleccionem i
cerquem. I és amb el que topem i amb el que cerquem a cada moment
anem desplegant la nostra acció i el nostre comportament. El que hi
ha als nostres circuits de memòria són marques que el temps ha
deixat, o, si es vol fer una concessió al pensament psicologitzant,
una mena d'esbós o mapa discret, però no la realitat. Aquestes
petjades personals ens poden vincular amb la realitat d'una
determinada manera, ens marquen una manera de comportar-nos,
d'indagar i d'evolucionar en el nostre entorn. Però és a la
informació del món circumdant al que estan vinculades i s'activen i
actuen amb reciprocitat. La 'realitat', així, és el que
experimentam quan ens conduim amb aquest mapa elemental de memòria
dins de l'entorn desbordant d'informació, i emplenam de contingut
les nostres vivències.
Els vincles
de la memòria funcionen amb el mecanisme de l'atenció. L'atenció
“pren un objecte d'entre una pluralitat confusa d'ells i l'acota,
el subratlla tot al voltant, el destaca” (p. 40). Quan un objecte
que simplement és allà, que sabem d'ell només d'una manera vaga
(per exemple el banc del costat o els graons de l'escala), 'enganxa'
amb l'esquema de la nostra realitat i de la nostra acció, ens
interessa d'una manera concreta, aleshores reparem en ell i passa a
formar part de la nostra acció. Però l'objecte és allà fora, no
l'incorporem a la nostra ment ni molt menys, simplement interactuem
amb ell. La nostra ment no acumula experiències sinó que participa
en elles.
La
conciència més que memòria és sensació, és adonar-se'n de les
coses de fora i de dins de nosaltres, és viure i sentir. És un
coneixement primari, essencial, de viure i sentir-se en el món
d'una manera o altra, que té a veure fonamentalment amb tot el que
un sent a cada moment. La conciència té més a veure amb sentir el
cos, sentir el mal de queixal per exemple, que amb fer una tasca
'intel·lectual'. Millor dit, no és que la conciència tengui a
veure amb sentir, sinó que consisteix bàsicament en això, en
sentir-se a un mateix i les coses que l'envolten. Aquesta conciència,
aquest sentir-se d'una determinada manera és precisament el que ens
mou a fer una activitat o una altra, a cercar i a seleccionar una
informació o altra a l'entorn, a raonar i a prendre decisions.
L'acció del pensament consisteix en gestionar el que sentim, la
manera com estem en el món; i el seu resultat són les idees o
continguts mentals.
La
conciència és sentir el món envoltant i sentir-se un mateix. Però
és veritat que no solem reparar en nosaltres mateixos, en el nostre
cos, tot i que forçosament sempre el sentim i sempre hauríem de
comptar amb ell. La nostra ment, sembla ser, està tan lligada al cos
i als nostres estats i sentiments interns, que els confon amb ella
mateixa. La conciència crea pensaments, emocions, volicions,
il·lusions a partir de com el cos està i del que sentim d'ell. La
ment 'compta', d'alguna manera, amb el cos i és inseparable d'ell,
però només 'repara' amb ell quan les sensacions sobresurten de la
'normalitat' (en el cas del mal de queixal, per exemple). Llavors és
quan ens fixem en el cos, i interpretem el dolor, la malaltia... Però
si l'estimulació corporal no és alta o anormal, confonem el que
sentim del cos amb el que pensam, i d'aquí neixen les nostres
emocions, motivacions, decisions, impulsos, caràcter fins i tot. Amb
aquests processos psicològics gestionem els nostres estats
corporals. De fet, aquests processos poden entendre's genuïnament
com els mecanismes de gestió de l'estimulació interna. En tot cas,
el fet fonamental és que no sabem ni podem actuar directament sobre
el nostre cos, sino que la gestió del que sentim del nostre cos la
fem d'una manera indirecta, atenent més l'entorn que envoltant que
el seu origen corporal. El nostre cos crea un renou de fons que
sempre és allà, un continu difús de sentiments 'no conscients' (no
conscients perquè no som capaços d'aïllar-los de la resta
d'estímuls amb l'atenció) que paradoxalment determina la nostra
manera de relacionar-nos amb el món. Amb ells no reparem normalment,
però a la vegada és impossible no comptar-hi, la seva presència és
inevitable, perquè nosaltres som sobretot el nostre cos. El nostre
cos és l'element principal de la nostra situació, vendria a dir
Ortega y Gasset.
“En
nada suele el hombre reparar menos que en sí mismo y, sin embargo,
con nada cuenta más constantemente que consigo. Yo existo siempre
para mí, pero sólo de cuando en cuando tengo conciencia propiamente
tal de mí.” (p. 41)
El cos no
és normalment el contingut principal de la nostra consciència, un
resultat de l'acció mental, sinó que és, al contrari, l'origen de
tal acció. El que sí esdevé continguts mentals és tot el que
envolta el cos i el pot afectar d'una manera o altra, així l'atenció
de l'home està posada principalment en l'entorn dins del qual es
condueix. El cos, en sí, aporta sensibilitat però poca
cognoscibilitat. La informació és a l'entorn, no ho oblidem, no
dins nosaltres. Nosaltres som la màquina que la cerca i la
interpreta, no la informació en sí ni el contingut mental. L'home
sent el cos però cerca la informació a fora, bàsicament. No pot ni
sap operar directament sobre el propi cos; no té un control directe
sobre ell. Estem dissenyats per mirar a fora. Allò útil i pràctic
a la nostra acció és a fora, no a dins. No podem ni sabem 'actuar
internament'. El nostre comportament es desenvolupa cap a fora,
malgrat l'objectiu final de tal comportament, tal com succeeix en la
gran majoria dels casos, sigui repercutir d'alguna manera en l'estat
intern que l'ha creat. En definitiva: estem en completa simbiosi amb
el que ens envolta, l'entorn és una extensió del propi cos.
Ortega y
Gasset, J. Obras completas. Tomo XII. Alianza. Madrid. 1983
Epstein, R.
(18 may, 2016): The empty brain. AEON essays. Recuperat de
https://aeon.co/essays/your-brain-does-not-process-information-and-it-is-not-a-computer
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada